
DETROIT – Anul trecut a fost îngrijorător pentru investitorii care au turnat bani în Tesla Inc și startup-urile rivale de vehicule electrice care sperau să imite succesul CEO-ului Tesla, Elon Musk.
Pe măsură ce ratele dobânzilor au crescut și piețele financiare au crescut, acțiunile multor startup-uri de vehicule electrice s-au deflat. Rivian Automotive Inc, care a avut o valoare de piață mai mare decât Ford Motor Co la scurt timp după ce a devenit publică în 2021, a pierdut peste 70% din valoarea sa în ultimul an.
Alte startup-uri EV s-au descurcat mai rău. Producătorul de furgonete electrice Arrival a avertizat că ar putea rămâne fără numerar în mai puțin de un an. Lucid Group Inc, susținut de fondul suveran de avere al Arabiei Saudite, s-a luptat să-și construiască mașinile electrice de lux Air. Acțiunile rivalului chinez Tesla Xpeng Inc au pierdut peste 80% din valoare.
Acum vine partea grea: a convinge mai mulți consumatori mainstream să vină la călătorie.
De ce contează
Industria auto investește peste 1 trilion de dolari într-o trecere revoluționară de la motoarele cu ardere la vehicule electrice ghidate de software. De la Detroit la Shanghai, producătorii de automobile și factorii de decizie guvernamentali au îmbrățișat promisiunea vehiculelor electrice de a oferi un transport mai curat și mai sigur. Țările europene și California au stabilit 2035 ca termen limită pentru încetarea vânzărilor de vehicule noi de pasageri cu ardere.
Creșterea Tesla Inc de a deveni cel mai valoros producător de automobile din lume – obținând o evaluare de 1 trilion de dolari anul trecut – a umilit producătorii de automobile consacrați, cum ar fi Toyota Motor Corp și Volkswagen AG, care odată au fost reticenți să devină electrice.
Începând de anul viitor, un val de noi vehicule electrice de la camionete până la SUV-uri și sedanuri de pe piața medie va ajunge pe piețele majore ale lumii.
Directorii din industrie și prognozatorii nu sunt de acord cu cât de repede ar putea vehiculele electrice să cuprindă jumătate din piața globală a vehiculelor, cu atât mai puțin toată.
În China, cea mai mare piață de automobile din lume, vehiculele electrice cu baterii au ocupat aproximativ 21% din piață. În Europa, vehiculele electrice reprezintă aproximativ 12% din vânzările totale de vehicule de pasageri. Dar în Statele Unite, cota de piață a vehiculelor electrice este de doar aproximativ 6%.
Printre barierele în calea adoptării vehiculelor electrice, au spus directorii și analiștii din industrie, s-au numărat lipsa infrastructurii publice de încărcare rapidă și costul în creștere al bateriilor pentru vehicule electrice, cauzat de lipsa de materiale cheie și de incertitudinea cu privire la subvențiile guvernamentale care au susținut achizițiile de vehicule electrice pe piețele majore. inclusiv Statele Unite, China și Europa.
Până în 2029, vehiculele electrice ar putea reprezenta o treime din piața nord-americană și aproximativ 26% din vehiculele produse la nivel mondial, potrivit companiei de consultanță AutoForecast Solutions.
Vânzările de vehicule electrice probabil nu vor crește într-o curbă lină, în continuă ascensiune, a declarat președintele AFS Joe McCabe. Dacă va exista o recesiune anul viitor, așa cum prevăd mulți economiști, aceasta va încetini adoptarea vehiculelor electrice.
Wards Intelligence estimează că vehiculele cu ardere vor reprezenta puțin sub 80% din vânzările din America de Nord în 2027. Pe baza planurilor de produse ale producătorilor de automobile, analistul Wards Haig Stoddard a declarat la o conferință recentă că producătorii „se așteaptă la un volum puternic de ICE (motor cu ardere internă) următorul deceniu”.
Ce înseamnă pentru 2023?
Pe parcursul anului 2022, producători de automobile consacrați precum Mercedes, Ford și General Motors Co au dezvăluit zeci de vehicule electrice noi pentru a provoca Tesla și parveniții.
Producția în masă a majorității acestor vehicule începe în 2023 și 2024.
Până în 2025, ar putea exista 74 de modele diferite de vehicule electrice oferite în America de Nord, a spus McCabe. Dar el prezice că mai puțin de 20% dintre aceste modele se vor vinde la volume de peste 50.000 de vehicule pe an. Producătorii de automobile ar putea fi blocați cu prea multe modele de nișă și prea multă capacitate.
Încetinirea economiilor amenință cererea generală de vehicule și în Europa și China.
În primii ani ai secolului al XX-lea, au apărut noi companii auto, susținute de investitori dornici să prindă valul de mobilitate în masă pe care l-au început Henry Ford și alți pionieri auto. Până în anii 1950, industria auto globală s-a consolidat și dispăruseră mărci odată cunoscute, precum Duesenberg.
Următorii câțiva ani vor determina dacă recolta de mărci de vehicule electrice din secolul 21 va urma o cale similară.